sklenička s pitím

I konopí se dá konzumovat legálně

Konopí si většinou lidé spojují s halucinogenními účinky a nelegálním užíváním drog. Ovšem tato rostlina má plno prospěšných látek pro náš organismus a dá se užívat i legálně. Přinášíme vám tipy jak používat konopné potraviny v běžném jídelníčku. A navíc tak, abyste se nemuseli bát, že se ocitnete v hledáčku policie.

Ovšem není konopí jako konopí. Určité odrůdy a produkty z nich vás mohou dostat mimo realitu a následně mimo zákon. Jiné vám pomohou obohatit jídelníček o velmi prospěšné látky a udržet si tak plné zdraví.

Konopné semínko

Konopné semínko se řadí mezi SUPER POTRAVINY. Je údajně nejzdravější a nejkomplexnější potravinou pro lidský organismus. Vyznačuje se ideálním poměrem nenasycených mastných kyselin omega-3 a omega-6, v poměru 1:3, tak jako je tomu v lidském organismu a zajišťuje správnou funkci metabolismu. Dále obsahuje vzácné proteiny, vitamíny a minerály. Chrání srdce a oběhový systém a podporuje přirozenou obranyschopnost těla. Konopné semínko se vyznačuje vysokým obsahem bílkovin, dvě až tři lžíce obsahují až 11 gramů tohoto stavebního materiálu svalů. Dále je plné minerálů, jako je fosfor, vápník, železo, zinek apod., prospěšných rostlinných sterolů, vitamínu E a obsahuje rovněž všechny základní aminokyseliny. Jako bohatý zdroj vlákniny se podílejí na lepším trávení. „Konopí vychází jako výborný zdroj vápníku. Konkrétně 100 ml polotučného mléka má 117 mg vápníku a 100 g konopných semínek obsahuje 168 mg vápníku,“ uvádí specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková.

Konopné semínko loupané je dobře stravitelné a mělo by být pravidelnou součástí pestré stravy. Nenasycené mastné kyseliny jsou životně důležité pro správnou funkci celého organismu, neboť jsou součástí buněčných membrán. Udržují hormonální rovnováhu, brání vysoušení, šupinatění pokožky a lámání vlasů. Účastní se na celkově dobrém fyzickém a psychickém pocitu zdraví a jsou významné v prevenci kardiovaskulárních onemocnění, bronchiálního astmatu, artritidy, autoimunitních chorob nebo roztroušené sklerózy. Odrůdy, které se k získávání konopného semínka používají obsahují nulové nebo nepatrné množství látky THC (psychotropní látka) a splňují tak všechny zákonné požadavky. Nepůsobí omamně.

Chuť konopných semínek je jemně oříšková a přidat je můžete třeba do domácího pečiva. Hodí se i do zeleninových salátů, ale přisypat se dají v podstatě kamkoli, sladkými kašemi počínaje a polévkami konče.

Konopný olej podle zprávy American Chemical Society vydané roku 2014 obsahuje řadu “zajímavých látek”. Například steroly a kyselinu linolovou, které podle Dr. Juliana Whitakera mohou zlepšovat funkci imunitního systému, pomáhat regulovat hladinu cholesterolu a podporovat také zdraví srdce. Článek publikovaný v Nutriton and Metabolism roku 2010 taktéž vyzdvihuje vynikající koncentraci omega-3 a omega-6 mastných kyselin v konopném oleji, který tak potencionálně může příznivě ovlivňovat srdeční onemocnění a celkové zdraví.

Konopný olej

Další možností, jak konopí vpašovat do jídelníčku, je olej. Konopný olej prémiové kvality se získává za studena, lisováním konopných semínek. Je považován za nejvhodnější rostlinný olej, a v lecčem předčí i olivový. Hlavní předností konopného oleje je vyvážený poměr nenasycených mastných kyselin omega 3 a 6, v ideálním poměru 1:3. Dále obsah fytosterolů a chlorofylu. Látky, vitamíny a minerály obsažené v oleji pomáhají udržovat dlouho svěží pleť bez vrásek, optimální hladinu cholesterolu a glukózy v krvi, zabraňují akné a mají hojivé účinky. Posilují nehty a ozdravují vlasy. Hramonizují telěsné procesy, a tím podporují přirozenou obranyschopnost. Výrazné je v oleji rovněž množství vitaminu E, jde o antioxidant, který chrání buňky lidského těla.

Konopný olej má jemnou oříškovou chuť i vůni. Můžete ho využít k dochucení salátů, studených omáček, marinád, zálivek nebo ho přidat třeba do pomazánky. Popřípadě si dát lžičku denně jen tak.

Konopný čaj

Konopné čaje obsahují cenné kanabinoidy (CBD – Kanabidiol), terpeny, flavonoidy a éterické silice. Příznivě působí na srdce, svaly, klouby, kůži a také na hladinu cholesterolu a glukózy v krvi. Večerním douškem konopného čaje si můžete udržovat v klidu nervový systém a přispívat tak k lepšímu spánku a relaxaci. Nepůsobí omamně. Navíc existují v celé řadě lahodných kombinací například konopný čaj s rakytníkem, ibiškem, citronovou trávou nebo mátou.

Konopný protein

Řadu konopných výrobků doplňuje také konopný proteinový prášek. Konopný protein je nejkvalitnější protein vůbec. Je unikátní obsahem všech 23 aminokyselin a vzácných proteinů albuminu a edestinu. Albumin je hlavní protein lidské plazmy se zásadními funkcemi na látkovou přeměnu. Konopný protein je skvělý pro vegany, sportovce, ale i staré lidi a děti. Doporučuje se pro stavbu svalů, při dietách a detoxikaci nebo po operacích a úrazech. Jeho výhodou je lehčí stravitelnost, než u živočišných proteinů. Smícháním s vodou si z něj můžete připravit proteinový koktejl, popřípadě ho přidat do smoothie nebo kaše.

Konopná mouka

Konopná mouka se vyrábí rozemletím konopného semínka, proto má vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin edestinu a albuminu, všech esenciálních aminokyselin a vlákniny. Mouka neobsahuje lepek. Konopná mouka je velmi tmavá, proto dodává pečivu tmavou barvu. Konopná mouka je poměrně těžká a proto při pečení nenabývá na objemu, doporučuje se doplňovat jiným typem mouky.

Kukuřičná mouka má velmi nízké nutriční hodnoty (nízký obsah nenahraditelných aminokyselin). Ty jsou pro lidský organismus nepostradatelné, protože slouží k tvorbě bílkovin. Při konzumaci tohoto typu mouky tudíž musíte mít stále na vědomí, že je třeba dodávat ještě jiný zdroj proteinů. Sojová mouka zase obsahuje vysoký podíl enzymů, které trávení proteinů zpomalují, a tak vám může přivodit nepříjemné střevní potíže. Konopná mouka je od všech těchto negativních vlastností oproštěna a proto vyhrává boj o nejvhodnější potravinu pro lidi s bezlepkovou dietou.